5 sfaturi de siguranță pentru bicicliști și șoferi

Ciclismul este excelent, însă poate fi și periculos. Mai ales pe șosea, un loc în care pericolul ar putea să apară de oriunde. Trei experți în transport, un ciclist profesionist și un campion mondial la raliu vă sfătuiesc cum să-l evitați.

 

1.DEPĂȘESTE LA O DISTANȚĂ SIGURĂ

Depășirea pare destul de simplă: o mașină vine în spatele unui biciclist, așteaptă momentul potrivit și depășește. Însă, în acest moment ambele părți încep să se simtă un pic neliniștite. În timp ce șoferii consideră că bicicliștii se descurca, acestia se simt nesiguri. Conform statisticilor ŠKODA, 40% dintre bicicliști consideră că depășirea este o manevră periculoasă. Aproximativ 61% sau aproape două treimi dintre biciclisti se tem atunci când sunt depășiti de un camion sau de un autobuz.

Cu toate acestea, mulți șoferi nu realizează că bicicliștii s-ar putea simți nesiguri. Isabelle Beckers, ciclistă profesionistă belgiană, afirmă: „Sunt conștientă de faptul că pericolul poate veni de oriunde. În trafic, nu îmi asum niciun risc, doar pentru că nu am încredere în șoferi. Niciodată nu poți fi complet sigur că șoferul te poate vedea. De asemenea, când merg pe bicicleta de oras, merg întotdeauna mult mai repede decât se așteaptă șoferii. ”

Din fericire, există șoferi care se dau si ei din cand în când cu bicicleta, astfel ca înțeleg mai usor situațiile în care se găsesc adesea bicicliștii. Unul dintre ei este Jan Kopecký, pilot al echipei de raliuri Skoda Motorsport.  „Văd bicicliștii ca făcând parte din trafic, așa că mă asigur întotdeauna că nu îi pun în pericol. Este întotdeauna mai bine să aștepți și să conduci un pic în spatele acestora, pentru a-i putea depăși în siguranță. In felul acesta poti sa previi riscurile care genereaza diverse accidente.”, spune cel mai rapid pilot de raliu ceh, câștigat al WRC 2 in 2018.

De regulă, șoferii nu trebuie să depășească dacă acest lucru ar compromite siguranța altor participanți la trafic. Întrucât acest lucru poate fi interpretat în diferite moduri, unele țări, cum ar fi Spania, Belgia, Franța și Australia, au legi sau regulamente care stabilesc o distanță de cel putin 1,5 metri care trebuie sa fie păstrată la depasirea unui biciclist.

 

 

Robert Šťastný, membru al echipei de cercetare ŠKODA pentru siguranta in trafic, consideră că această distanță este fixă. În opinia sa, atunci când depășesc bicicliștii, șoferii ar trebui să acționeze ca și cum ar depăși o mașină: mergând în întregime pe banda următoare. El recomandă să fiți foarte precauti dacă o mașină tractează o remorcă mai largă decât mașina în sine – cum ar fi o rulotă. La întoarcere, colțul posterior al remorcii se abate considerabil în lateral, ceea ce reprezintă o amenințare semnificativă pentru bicicliști.

Comportându-se în mod responsabil, bicicliștii pot contribui și la propria lor siguranță, la fel ca pilotul Jan Kopecký: „Când merg cu bicicleta de munte pe drum, încerc să fiu foarte precaut. Când sunt depășit de mașini, încerc mereu să rămân pe marginea drumului. Dacă trebuie să fac un viraj, fac semn cu mâna în avans și mă uit înapoi la șofer pentru a mă asigura că m-a observat. ”

 

2.FĂ-TE VĂZUT

Conform analizelor efectuate de Centrul ŠKODA de Cercetare pentru Siguranța Traficului, accidentele de noapte între mașini și bicicliști au consecințe mai grave, iar asta are legatura cu vizibilitatea redusa. „În mod surprinzător, coliziunile apar mai ales pe drumurile drepte din afara orașelor, dar și din orașe. Cauza este de obicei viteza prea mare. Un alt factor care contribuie este intensitatea luminoasă slabă a luminilor de la biciclete”, spune Jiří Polomis, de la agenția cehă BESIP, care urmărește îmbunătățirea siguranței rutiere. El îi sfătuiește pe șoferi să diminueze iluminarea ecranelor de pe tabloul de bord, astfel încât să nu fie luati prin surprindere de ciclisti. Desigur, o mare parte din responsabilitate revine in acest caz și bicicliștilor.

Deci, ce pot face bicicliștii pentru propria lor siguranță?

Jiří Polomis va sfatuieste să luați întotdeauna ambele lumini cu voi, chiar și în timpul zilei. Lumina din spate trebuie să fie de cel puțin 100 de lumeni, iar lumina din față ar trebui să fie și mai mare, dacă este posibil. În timp ce o lumină frontală constantă este recomandată pentru călătoriile pe timp de noapte, în timpul zilei este recomandabil să folosiți modul intermitent, deoarece astfel este mai usor sa distingi ciclistul de ceea ce este împrejurul lui. Deși iluminatul este important, îmbrăcămintea este de asemenea crucială. La lumina zilei, culorile fluorescente sunt cea mai bună alegere. Noaptea, cea mai bună opțiune ar fi componentele cu vizibilitate ridicată care reflectă farurile mașinii. Benzile reflectorizante de pe gleznele bicicliștilor s-au dovedit a fi foarte eficiente. Se pun foarte usor și atrag imediat atenția șoferului.

3.ATENȚIE LA PORTIERA MAȘINII

Un biciclist trece pe lângă un rând de mașini parcate, în timp ce șoferul urmează să iasă din una dintre ele. Fără să verifice oglinda, deschide ușa și creează un obstacol brusc imposibil de evitat pentru biciclist. În 2011, 344 de astfel de accidente au fost înregistrate la Chicago. 19,7% din totalul accidentelor legate de ciclism înregistrate în acel an la Chicago au fost cauzate de așa-numita „deschidere a portierei”.

Jan Straka, de la Poliția Cehă, are un sfat pentru șoferii responsabili. În afară de tradiționalul „verificați oglinda înainte de a deschide ușa”, el recomandă utilizarea „câmpului olandez”. Când ies din mașină, șoferii ar trebui să deschidă întotdeauna ușa cu mâna care nu le este „la indemana”, mana îndepărtată. În Europa continentală, asta înseamnă mâna dreaptă, în Marea Britanie, Japonia și Australia mâna stângă. Această mișcare îi obligă pe șoferi să se întoarcă și să vada daca vine cineva in spatele masinii. Jiří Polomis de la BESIP spune că șoferii ar trebui să-și informeze pasagerii cu privire la această obligație și să verifice, dacă este rezonabil, modul în care pasagerii ies din mașină.

Ciclistii înșiși pot găsi modalități sa previna un astfel de risc de „deshidere a portierei”. Dacă vedeți o mașină care se ridică pe marginea drumului, este foarte probabil ca cineva să iasă din ea. Experții recomandă să aveți grijă la parcari și, atunci când treceți pe langa un rând de mașini parcate, să folosiți toată banda si sa va concetrati pe manevra cu cea mai mare atenție.

4.ATENȚIE LA „CÂRLIGUL DIN DREAPTA”

Aici, experții au împrumutat terminologia artelor marțiale. Cârligul din dreapta este un fenomen răspândit… La fel ca un pumn în ringul de box, carligul drept poate reprezenta un knock-out pentru biciclist.

Despre ce este vorba?

Situația este următoarea – un biciclist, care merge pe o pistă pentru biciclete sau pe marginea drumului, este depășit pe partea stângă de o mașină care intenționează să vireze la dreapta. Inevitabil, mașina traversează calea bicicletei. Dacă șoferul vireaza brusc chiar în fața roții ciclistului (prin urmare, agatandu-l din dreapta), ciclistul va ajunge în mod inevitabil în ușa dreaptă a mașinii.

Isabelle Beckers descrie o situație în care o mașină nu i-a acordat prioritate, acest lucru transformandu-se intr-un cosmar. „Cea mai groaznică situație pe care am trăit-o a fost cand am mers  pe o banda de biciclete cu două sensuri pe partea stângă a drumului. Un șofer care nu m-a observat s-a aruncat de pe drumul lateral din stânga și mi-a tăiat calea. A fost o fracțiune de secundă. Dacă m-ar fi lovit, cu siguranta nu aveam nicio sansa”, își amintește Isabelle.

Și totuși, tot ce trebuie să facem este să privim în jur și să nu ne mai grăbim atât de mult. Cum faceți față unei situații în care mașina dvs. poate reprezenta un risc pentru un ciclist? „Când intenționez să fac dreapta, mă apropii de bicicletă din spate, încetinesc pana ma apropii de viteza acesteia și mă aliniez în spatele ei pentru a efectua virajul numai dupa ce ciclistul trece în siguranță prin intersecție”, explică pilotul Jan Kopecký.

5.CICLISMUL ESTE DIN CE ÎN CE MAI SIGUR

În ciuda numărului tot mai mare de masini si șoferi pe drumuri și a traficului mai dens în general, ciclismul devine din ce în ce mai sigur. Cercetările universitare daneze oferă cateva date in acest sens. Conform rezultatelor, numărul de bicicliști din Danemarca a crescut cu 10% în ultimii douăzeci de ani. În același timp, numărul accidenteor de ciclism este cu 55% mai mic. Această tendință este și mai evidentă în capitala Copenhaga, unde traficul de biciclete a crescut cu 30%, dar numărul de accidente a scăzut cu 33%.

Un factor care contribuie la acest fapt este dezvoltarea rapidă a infrastructurii de ciclism în multe țări. „Locuiesc în Belgia, un imperiu de ciclism. Șoferii sunt obișnuiți cu bicicliștii pe drum. Ba mai mult, se construiesc o mulțime de benzi noi pentru biciclete. Avem chiar și autostrăzi pentru mers cu bicicleta. Vin din Limburg, un oraș binecunoscut pentru turismul cu bicicleta, așa că nu pot să mă plâng. Cu toate acestea, avem si situatii in care unele piste de biciclete nu sunt intretinute, acestea nefiind foarte potrivite pentru antrenament. În astfel de cazuri, suntem obligați să folosim drumul normal, iar șoferii nu sunt prea incantati de asta”, explică Isabelle Beckers.

Expertul ceh în trafic, Jiří Polomis, consideră că una dintre modalitățile de a asigura siguranța ciclismului este un schimbul ocazional de roluri. În opinia sa, șoferii ar trebui să urce uneori pe bicicleta, în timp ce bicicliștii ar trebui să se urce la volanul unei mașini. Din fericire, pentru majoritatea participanților la trafic, folosirea diferitelor tipuri de transport devine un lucru obișnuit, ceea ce duce la o mai mare atenție în trafic. Isabelle Beckers descrie avantajele schimbării rolului. În calitate de șofer, ea verifică oglinda de mai multe ori pentru a se asigura că niciun biciclist nu se apropie. În plus, nu își asumă niciun risc atunci când merge cu bicicleta. „Încerc mereu să am contact vizual cu șoferul, pentru a mă asigura că mă vede. Este vorba doar de respect reciproc. Dacă șoferul se oprește sau încetinește pentru a da prioritate ciclistului, acesta ar trebui să-i mulțumească. Nu face rău nimănui. Dimpotrivă: este un gest plăcut “, spune belgianul.

Cu cât încercăm mai mult să înțelegem nevoile și motivele celor din jurul nostru, cu atât drumurile sunt mai sigure! Alege să fii în siguranță!

 

Sursa: https://www.skoda-storyboard.com

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Name *