Mladá Boleslav, 13 septembrie 2024 – De 25 de ani, Škoda Fabia joacă un rol indispensabil în istoria mărcii Škoda și în segmentul mașinilor mici.
Prima generație și-a făcut debutul pe 14 septembrie 1999 la Salonul Auto de la Frankfurt, câștigând rapid clienți datorită tehnologiei avansate. Cele trei generații următoare au consolidat acest succes, cu aproape cinci milioane de unități vândute până în prezent. Fabia și-a lăsat amprenta și în motorsport, intrând în scenă în 2003 cu Škoda Fabia WRC, un succes pe care actuala Fabia RS Rally2 îl continuă cu rezultate remarcabile.
Când noua Škoda Fabia a ocupat centrul scenei la Salonul Auto de la Frankfurt pe 14 septembrie 1999, a marcat începutul unei povești de succes impresionante pentru constructorul auto din Mladá Boleslav în segmentul mașinilor mici. Chiar și după un sfert de secol, această moștenire continuă cu a patra generație Fabia, care se bucură de o cerere ridicată la nivel internațional, datorită unor atuuri dovedite, cum ar fi spațiul generos, agilitatea și raportul excelent calitate-preț.
Prima generație Škoda Fabia (1999 – 2008)
Škoda Fabia a fost una dintre principalele premiere la cel de-al 58-lea Salon Auto de la Frankfurt. A debutat ca un hatchback cu cinci uși, măsurând 3.960 mm în lungime și a fost poziționată ca succesoare a Škodei Felicia. La mai puțin de un an de la lansare, a urmat o versiune break, iar în 2001 a început producția unei versiuni sedan. Designul primei generații Fabia a fost creat de o echipă de aproximativ douăzeci de designeri, condusă de Dirk van Braeckel, șeful de design al Škodei de atunci. Prima generație Fabia a fost construită pe platforma avansată PQ24 pentru mașini mici și a oferit o gamă largă de motoare. În martie 2003, varianta sportivă RS a debutat cu un motor turbo diesel de 1.9 TDI, care producea 96 kW, combinând performanța dinamică cu eficiența consumului de combustibil.
A doua generație Škoda Fabia (2007 – 2014)
În martie 2007, a doua generație Fabia a fost prezentată la Salonul Auto de la Geneva. Bazată pe aceeași platformă ca prima generație, noul model era ușor mai lung (+22 mm) și mai înalt (+47 mm). În septembrie 2007 a fost dezvăluită versiunea break. În 2009, varianta Scout și versiunea RS, cu un motor pe benzină de 1.4 TSI turbo (132 kW), au fost adăugate în gamă. Această generație Fabia a introdus pentru prima dată versiunea populară Monte Carlo.
A treia generație Škoda Fabia (2014 – 2022)
A treia generație Fabia a fost prezentată la Salonul Auto de la Paris în octombrie 2014. Tehnologic, a beneficiat de platforma modernă PQ26, iar designul a adoptat linii mai ascuțite și mai dinamice, fiind ajutată de schimbarea proporțiilor; mașina era cu 90 mm mai lată și cu 30 mm mai joasă decât predecesoarea. Au fost aduse îmbunătățiri semnificative și la nivelul siguranței și confortului. Pentru prima dată, Fabia a fost echipată cu Front Assist, control adaptiv al vitezei de croazieră și un sistem de monitorizare a oboselii șoferului. Faceliftul din 2018 a extins și mai mult caracteristicile modelului, introducând faruri LED complete și monitorizarea unghiului mort.
A patra generație Škoda Fabia (2021 – prezent)
Cea mai recentă generație a Škodei Fabia a fost introdusă în primăvara anului 2021, ca hatchback cu cinci uși, construit pe platforma MQB A0. Designul este realizat de o echipă condusă de Oliver Stefani, șeful de design al Škodei. A patra generație depășește 4,1 metri în lungime, iar spațiul portbagajului a crescut la 380 de litri, cu 50 de litri mai mult decât generația precedentă. Vehiculul este echipat cu tehnologii de ultimă oră, cum ar fi Travel Assist 2.0, parcare automată, Lane Assist, recunoașterea semnelor de circulație, Side Assist pentru schimbarea benzii și Front Assist cu protecție predictivă pentru pietoni și bicicliști.
Dominarea în motorsport
De-a lungul tuturor generațiilor, Škoda Fabia a avut un impact remarcabil în lumea raliurilor internaționale. După ce Škoda a intrat în acest segment de motorsport cu prima generație Fabia WRC (2003), producătorul ceh și-a îndreptat atenția cu a doua generație spre o categorie de competiție mai accesibilă. În 2009, Fabia Super 2000 a intrat în scena raliurilor, obținând numeroase succese atât pentru echipa de uzină Škoda Motorsport, cât și pentru echipele clienți din întreaga lume. Cu toate acestea, adevăratul reper care a consolidat expertiza mărcii Mladá Boleslav în motorsport a venit cu a treia generație Fabia, în 2015, când mașina a intrat în categoria WRC2. Echipele de curse din întreaga lume au achiziționat peste 470 de mașini Rally2 și Rally2 evo, făcându-le cele mai vândute și mai de succes mașini de raliu de până acum. Actuala a patra generație Fabia servește drept bază pentru Škoda Fabia RS Rally2, care își continuă drumul spre succes cu victorii în campionate naționale și internaționale.