Aniversări pentru Felicia și Fabia

Primele hatchback-uri Škoda Felicia au ieșit de pe liniile de asamblare din Vrchlabí acum 30 de ani, urmate cinci ani mai târziu de primele Fabia. Ambele modele au avut un succes imens, iar modelul mai tânăr se află acum la a patra generație. Hai să vezi cum a început totul.


23 august 2024 | Lumea Škoda

Atât Škoda Felicia, cât și Škoda Fabia au intrat în producția de serie în luna septembrie – prima pe 5 septembrie 1994, iar cea de-a doua pe 14 septembrie 1999. Așadar, este logic să-și sărbătorească aniversările împreună. În plus, cele două mașini se pot lăuda cu o serie de inovații pe care le-au adus în portofoliul de modele Škoda și cu un mare succes în rândul clienților.

Hatchback Felicia din 1994 și versiunea combi după facelift

Felicia în cifre și fapte

Felicia, de exemplu, a vândut 1,4 milioane de unități în decurs de șapte ani. A fost prima Škoda care a oferit sistem de frânare ABS, până la patru airbaguri, aer condiționat, servodirecție, un computer de bord practic și scaune frontale reglabile pe înălțime. Șoferii puteau, de asemenea, să-și personalizeze mașina cu tapițerie din piele de calitate.

Designul câștigător al prototipului Felicia din 1991

Comparativ cu hatchback-ul Favorit cu cinci uși, noua Felicia era cu 40 mm mai lungă și cu 15 mm mai lată și adăuga peste 21 de litri de spațiu suplimentar pentru bagaje și un interior și mai spațios. Cadrul caroseriei monococă a fost considerabil întărit; stabilizatorul de la brațele spate a redus înclinarea în viraje; confortul suspensiei a fost vizibil îmbunătățit; și, nu în ultimul rând, siguranța operațională a fost ameliorată. Comparativ cu Favorit, Felicia oferea și motoare mai puternice. Unitatea de bază era un motor de 1.289 cmc, în variante de 40 kW și 50 kW. În 1995, a fost adăugată o versiune pe benzină de 1.6 MPI/55 kW cu patru cilindri și o versiune diesel de 1.9 D/47 kW. Această dezvoltare fusese prevăzută încă de la conceperea modelului Favorit, astfel încât integrarea motoarelor din Grupul Volkswagen a fost realizată fără probleme majore.

Interiorul Škoda Felicia – chiar și în 1995, mașina avea un airbag.

Mașina de familie

Felicia a atras atenția președintelui ceh de atunci, Václav Havel, un automobilist pasionat. “Este o mașină de familie drăguță”, a spus el după un test-drive.

Între 1994 și 2001, s-au vândut peste 900.000 de unități Felicia hatchback. Un an mai târziu, a fost adăugată versiunea practică Felicia Combi, iar până în 2001, s-au vândut peste 350.000 de unități. Modelul utilitar Pickup a atins aproape 125.000 de vânzări între 1995 și 2001; în plus, aproape 19.000 dintre aceste vehicule comerciale ușoare au fost produse între 1996 și 2000 sub denumirea alternativă Volkswagen Caddy. Și să nu uităm de Felicia Fun, cu vopseaua sa galbenă strălucitoare. Povestea Felicia a ajuns la final pe 26 iunie 2001.

Versiunea Felicia Fun pentru timp liber

Un sfert de secol de Fabia fantastică

În septembrie 1999, Fabia a început să înlocuiască Felicia pe tronul hatchback-urilor de familie. Spre deosebire de Felicia, Fabia a fost construită pe platforma VW. La 25 de ani de la lansare, Fabia se află la a patra generație și își apără cu succes locul. Škoda Fabia a fost proiectată de belgianul Dirk van Braeckel, care a lucrat la Škoda Auto între 1993 și 1998, bazându-se pe un design realizat de brazilianul Raul Pires.

Prima generație Skoda Fabia – din 1999

Fabia și-a făcut debutul oficial la Salonul Internațional de Automobile IAA de la Frankfurt în septembrie 1999. Cu dimensiuni externe de 3960 x 1646 x 1451 mm, hatchback-ul a fost lansat ca succesor al modelului Felicia, dar în următorul an și jumătate, cele două modele au fost produse în paralel pentru că piața o cerea.

Interior Skoda Fabia

O moștenire puternică

Fabia de primă generație a fost inovatoare în designul său, devenind un model complet nou în mediul Škoda, diferit de predecesorii săi atât din punct de vedere tehnologic, cât și estetic. Gama a inclus motoare pe benzină între 1 și 2 litri și motoare diesel 1.9 SDI și 1.4 TDI.

Prima generație Skoda Fabia a avut trei tipuri de caroserie, printre care și Sedan

Versiunea Fabia Combi a fost adăugată în anul 2000, iar Fabia Sedan în sezonul următor. Această variantă, populară în unele piețe din est, a fost produsă până în 2008. Între timp, a doua generație (2006) deja intrase pe piață. S-au fabricat 1.788.063 de unități ale primei generații Fabia. Fabia III a fost lansată în urmă cu zece ani, în 2014, și a fost prima Škoda care a oferit clienților posibilitatea de a-și conecta smartphone-ul la mașină.

A patra generație curentă de Fabia, proiectată de echipa lui Oliver Stefani, este alături de noi din 2021. În continuare un hatchback lung de 4,1 metri, găsește în continuare mulți clienți care apreciază manevrabilitatea ușoară, dimensiunile practice și spațiul interior generos, toate acestea făcând mașina ideală pentru condusul în oraș.

Sursa: https://www.skoda-storyboard.com/en