Conducerea în condiții de iarnă: Sfaturi de la Škoda

Conducerea pe drumuri acoperite de zăpadă și gheață necesită atenție sporită și pregătire corespunzătoare. Škoda Storyboard oferă sfaturi utile pentru a gestiona cu ușurință condițiile dificile de iarnă, alături de perspective de la un expert care testează sistemele Škoda în apropierea Cercului Polar.


Pregătirea mașinii pentru iarnă

Înainte de a porni la drum, este esențial să te asiguri că mașina este pregătită corespunzător:

  • Anvelopele de iarnă trebuie să aibă o adâncime adecvată a profilului.
  • Caroseria și geamurile trebuie curățate complet de zăpadă și gheață.
  • Farurile trebuie utilizate chiar și ziua, deoarece soluțiile LED moderne nu emit suficientă căldură pentru a topi gheața acumulată pe ele.

Verificați cerințele privind anvelopele de iarnă în țara în care circuli.

Conduceți fără geacă

După ce vă pregătiți vehiculul, este, de asemenea, important să vă pregătiți pentru a conduce în condiții de iarnă. Asigurați-vă că vă scoateți geaca de iarnă înainte de a vă urca în mașină. Jachetele puternic izolate vă pot restricționa mișcarea, ceea ce poate avea consecințe negative în situații bruște de drum. Când conduceți, trebuie să vă mișcați liber și, la urma urmei, încercați să vă întindeți dimineața într-o jachetă de puf – nu va fi ușor. Dacă nu aveți un garaj, nu disperați – multe mașini Škoda sunt echipate cu încălzire a scaunelor și a volanului, precum și preîncălzire interioară prin aplicația My Škoda.

Vă puteți agăța hainele de agățătorile aflate în partea din spate a mașinii.


Distanță de siguranță mărită

Suprafața drumului poate fi înșelătoare – un strat subțire de gheață se poate ascunde sub zăpadă, iar zăpada amestecată cu sare este alunecoasă.

  • Regula celor două secunde între mașina ta și cea din față trebuie dublată iarna pentru a avea suficient timp de reacție și pentru a evita coliziunile.
  • Deși anvelopele de iarnă oferă aderență bună la accelerare, frânarea este afectată de inerția crescută a mașinii, ceea ce duce la o distanță de oprire mai lungă.

Distanța mai mare vă oferă mai mult spațiu de manevră.

Găsește cea mai bună tracțiune

Pe drumurile necurățate, urmele lăsate de alte vehicule pot fi acoperite cu gheață. Dacă observi suprafețe strălucitoare, acestea indică gheață.

  • Zăpada bătătorită oferă, de asemenea, o aderență redusă, deoarece este prea tare pentru ca anvelopele să „muște” din ea.
  • Evită să conduci exact pe urmele lăsate de alte mașini și caută zone cu zăpadă mai moale, unde anvelopele de iarnă pot avea o tracțiune mai bună.
  • Atenție la troienele de zăpadă de pe marginea drumului – zăpada necurățată poate trage mașina spre șanț.

Fiți conștienți de faptul că urmele lăsate de alte mașini pot fi acoperite de gheață.

Conducere lină și controlată

  • Evită mișcările bruște – accelerarea, frânarea și virajele trebuie făcute cu delicatețe pentru a menține tracțiunea.
  • Dacă volanul devine brusc foarte ușor în viraje, acesta este un semn de subvirare. Soluția este să reduci viteza progresiv și să lași anvelopele să recapete aderența.

Direcția precisă și constantă este cheia în zăpadă.

Testarea terenului înainte de a intra pe drumuri dificile

Dacă trebuie să intri pe drumuri rareori circulate sau pe un drum necurățat, coboară din mașină și verifică terenul pe jos.

Dacă mașina se împotmolește, poți ajunge să ai nevoie de utilaje grele pentru a o scoate, ceea ce poate fi complicat în zone izolate.

Ochelarii de soare sunt esențiali pe timp de iarnă, deoarece reflexia luminii pe zăpadă poate fi orbitoare, iar tranziția de la lumină puternică la umbră (de exemplu, când ieși dintr-un tunel) îți poate afecta vizibilitatea pentru câteva secunde.

Dacă utilajele grele nu sunt la îndemână, tragerea mașinii poate fi o problemă.


Expertul Škoda despre siguranța la condus în iarnă

Jáchym Frýdek, coordonator aplicatii sisteme de reglare a franelor

Cum sunt calibrate vehiculele Škoda pentru condițiile de iarnă?

Pentru Škoda, reglarea fină a sistemelor de frânare pentru condițiile de iarnă este crucială, deoarece majoritatea șoferilor ating limitele de aderență mai frecvent în aceste condiții. Totul tine de sincronizare. Unitatea ABS evaluează situația și răspunde la fiecare 5 milisecunde, ceea ce înseamnă că ia decizii mai rapid decât într-o clipire, ceea ce durează de obicei 100 de milisecunde. Deci, până când clipești, ABS a evaluat deja situația de 20 de ori.

Un lucru este foarte important! Pentru toate sistemele de frânare, ceea ce faci tu, în calitate de șofer, este crucial. Volanul acționează ca ochi pentru unitatea ESC (care combină sistemele ABS, EDS, ASR, ESC, XDS) și compară unde vrei să mergi în funcție de volan cu direcția în care se mișcă efectiv mașina. De asemenea, ia în considerare cât de repede rotiți volanul.

Ce mai testezi in conditii de iarna?

Testăm aproximativ 200 de manevre standardizate pentru aderență scăzută, măsurăm distanțele de oprire pe zăpadă, gheață și suprafețe cu aderență extrem de variată (µ-split) și multe altele. De asemenea, testăm funcționalitatea sistemului pe diferite dimensiuni de anvelope de iarnă și adesea punem anvelope de vară pe zăpadă doar pentru a le testa.

Ce particularități sunt implicate în amenajarea suprafețelor cu tracțiune redusă?

Stabilitatea mașinii este prioritatea noastră absolută atunci când avem de-a face cu aderența scăzută. Am configurat sistemele pentru a ne asigura că răspunsurile lor sunt de înțeles pentru șofer și că mașina nu se corectează în mod inutil. Pentru µ-split, de exemplu, trebuie să reglam logica presiunii de frânare pentru fiecare roată și axă individual pentru a menține mașina stabilă în condiții extreme.

De unde știe mașina ce forță să aplice atunci când face corecturi?

Parametrii de bază sunt stabiliți în timpul dezvoltării software-ului de control ESC. Sistemul folosește un model adaptabil de comportament al mașinii, astfel încât știe cum va reacționa mașina și apoi sistemul ajustează intervențiile ESC în consecință. 

Ce progrese au înregistrat sistemele de stabilitate în ultimii ani?

Am folosit prima dată ESC în 1998 la prima generație Octavia. De atunci, sistemele de stabilitate au atins progrese semnificative, în special în ceea ce privește viteza de răspuns și reglarea mai fină la controlul distribuției presiunii supapelor către roțile individuale. Experiența de la milioane de kilometri de testare a ajutat la crearea unui software robust, care este crucial pentru funcționarea corectă a sistemelor de frânare.

 Škoda Karoq Volanul acționează ca ochi pentru unitatea ESC și compară locul în care doriți să mergeți, în funcție de volan, cu direcția în care se mișcă efectiv mașina.

Concluzie

Pentru a conduce în siguranță iarna, trebuie să îți pregătești atât mașina, cât și pe tine. Menține o distanță mai mare, evită zonele alunecoase, condu lin și controlat, și lasă tehnologia Škoda să lucreze în favoarea ta. Tu cum te pregătești pentru condusul pe zăpadă?

 

Sursa: https://www.skoda-storyboard.com/en