Škoda aniversează 65 de ani de la lansarea modelelelor Octavia și Skoda Felicia

Mladá Boleslav, 20 martie 2024 – Anul acesta marchează cea de-a 65-a aniversare a două denumiri iconice de modele, care și-au câștigat un loc în era actuală a mărcii Škoda Auto: Octavia și Skoda Felicia.

Ambele vehicule au fost prezentate publicului pentru prima dată la Salonul Auto de la Geneva din martie 1959, și ulterior în Leipzig. Lansată în 1996, Octavia modernă a Škoda a atras peste șapte milioane de clienți în mai mult de 60 de piețe din întreaga lume pe parcursul celor patru generații ale sale.

Octavia: al optulea capitol din moștenire

În martie 1959, Škoda a dezvăluit două vehicule cuprinzător modernizate la Salonul Auto de la Geneva: Octavia, un sedan cu acoperiș închis, și Skoda Felicia, un model decapotabil. Printre multe alte modificări, aceste mașini au primit o axă față reproiectată, unde suspensia tradițională cu arcuri elicoidale a fost înlocuită cu arcuri elicoidale cuplate cu amortizoare telescopice. În ceea ce privește denumirile modelelor, producătorul auto s-a îndepărtat de numirea numerică a modelelor, optând în schimb pentru denumiri sub formă de cuvânt.

Pentru sedan, anterior cunoscut sub numele de Š 440/445, a fost aleasă denumirea Octavia, derivată din numeralul latin ‘octava’, însemnând opt. Acest lucru era potrivit, deoarece era al optulea model produs de constructorul auto din Mladá Boleslav începând cu anul 1945. În plus față de asta, din punct de vedere tehnic, Octavia era al optulea vehicul dotat cu un șasiu rigid, suspensie față independentă și motoare cu patru cilindri. Versiunea de bază a lui Octavia era propulsată de un motor cu patru cilindri de 1.1 litri care producea 29.4 kW (40 CP), conducând roțile din spate printr-o cutie de viteze cu patru trepte și atingând o viteză maximă de 110 km/h. Octavia Super, mai puternică, dispunea de un motor de 1.2 litri (33 kW/45 CP), ajungând la o viteză maximă de 115 km/h.

 

Skoda Felicia: un simbol al fericirii cucerește New York-ul

Alături de modelele Octavia cu patru locuri cu caroserie închisă, la începutul anului 1959 s-a lansat și un decapotabil atrăgător numit Skoda Felicia. Motorul cu patru cilindri de 1089 cm³ cu două carburatoare, reglat pentru a produce 50 CP (37 kW). Denumirea modelului a fost derivată din cuvântul latin “felicitas”, însemnând fericire. Škoda Felicia a fost succesoarea lui Škoda 450 cu acoperiș deschis, destinată în principal piețelor de export. Între 1958 și 1959, au fost produse doar în jur de o mie de unități ale acestei mașini. Cu toate acestea, constructorul auto era conștient de potențialul noului model Skoda Felicia: astfel, scurt timp după premierele din martie la Geneva și Leipzig, trei noi decapotabile au luat drumul peste ocean către Salonul Auto de la New York de la Colosseum, în aprilie 1959, la care au participat aproape șaptezeci de expozanți din întreaga lume. A fost un interes deosebit pentru decapotabilele cehoslovace, parțial și datorită unei promoții comune cu Miss SUA 1957, Charlotte Sheffield. Deși cariera modelului Felicia nu a fost lungă, a fost excepțional de reușită. Până în 1964, aproape 15.000 de unități ale acestei serii au fost produse pentru piețele din Europa, America de Sud și Centrală și chiar Africa.

 

Skoda Octavia și Skoda Felicia în vremurile moderne

În anii ’90, atât valoarea simbolică, cât și cea reală a acestor denumiri de modele au justificat reintroducerea lor. Astfel, la 26 octombrie 1994, noul hatchback Škoda Felicia a fost oficial dezvăluit publicului la Hotelul Atrium din Praga. Succesorul modelului Škoda Favorit era echipat cu numeroase caracteristici de siguranță, cum ar fi airbag-urile și sistemul de frânare ABS. În iunie 1995, portofoliul de modele a fost extins cu varianta de combi Felicia, care a fost prezentată publicului la Salonul Auto Brno.

Prima generație modernă a Octaviei a debutat în 1996, marcând un moment de referință în istoria recentă a producătorului auto. Modelul a devenit rapid cel mai bine vândut vehicul al producătorului auto. A doua generație a fost lansată în 2004, urmată de a treia în 2012. Generația actuală, a patra, a debutat în 2019 și a fost supusă unei modernizări în februarie 2024. Cu peste șapte milioane de unități vândute în cele patru generații moderne, Octavia se află printre primele zece cele mai bine vândute mașini din Europa și rămâne un element de bază al gamei Škoda.

skoda felicia felicia

Sursa: https://www.skoda-storyboard.com/en