Victorie pentru Václav Vondřich în 1905: Un moment de referință în istoria Škoda Motorsport

Victorie pentru Václav Vondřich în 1905: Un moment de referință în istoria Škoda Motorsport
› Implicarea de succes a Škoda în motorsport datează din 1901
› Pe 25 iunie 1905, Václav Vondřich a câștigat prestigioasa cursă Coupe Internationale des Motocyclettes la Dourdan, pe motocicleta cu doi cilindri L&K CCR
› Muzeul Škoda marchează 130 de ani de existență a producătorului auto ceh printr-o expoziție specială

Mladá Boleslav, 25 iunie 2025 – Acum 120 de ani, Václav Vondřich, pilotul de la fabrică a obținut victoria pe o motocicletă Laurin & Klement CCR în provocatoarea cursă Coupe Internationale des Motocyclettes, campionatul mondial neoficial desfășurat la Dourdan. Acesta a fost momentul de vârf pentru motocicletele produse la Mladá Boleslav în competițiile internaționale, deoarece în toamna anului 1905, Laurin & Klement a început producția de automobile. Astăzi, producătorul auto ceh, activ la nivel global, sărbătorește 130 de ani de existență printr-o expoziție specială organizată la Muzeul Škoda din orașul său natal, Mladá Boleslav.


„Fierarul călător”
Václav Vondřich (1874–1943) a fost un pilitor de meserie și un pionier al ciclismului în Cehia. La doar doi ani după înființarea companiei Laurin & Klement în Mladá Boleslav, Vondřich a început, în 1897, să asambleze biciclete folosind componente produse de firmă. În 1902, a devenit doar a 26-a persoană din Praga care a obținut permis de conducere, iar până în septembrie același an, obținuse deja multiple victorii în curse desfășurate în Boemia, Austria, Germania și Italia, pilotând motociclete din Mladá Boleslav.

Începând cu 26 februarie 1904, Vondřich a fost pilot oficial pentru compania Laurin & Klement, aflată în plină expansiune. Pe 25 septembrie 1904, a concurat în Coupe Internationale des Motocyclettes, la Dourdan, Franța – un eveniment considerat la acea vreme drept campionatul mondial neoficial. Deși a condus inițial cursa, șansele sale au fost spulberate de prezența unor cuie împrăștiate pe pistă, terminând pe locul cinci. În anul următor, pe 25 iunie 1905, a revenit, de această dată purtând o geantă de piele cu piese de schimb și unelte – ceea ce i-a adus porecla „fierarul călător”. După 216 kilometri, în turul al patrulea din cinci, Vondřich a preluat conducerea și a câștigat cursa pe motocicleta sa L&K CCR cu doi cilindri, în fața unor concurenți din Anglia, Franța, Germania și Austria, cu un timp de 3:05:15. A atins viteze de peste 100 km/h pe porțiunile drepte.


Laurin & Klement și Škoda
În primii ani ai companiei, fondată în 1895, Laurin & Klement producea biciclete sub denumirea „Slavia”. În 1899, compania a început să proiecteze propriile motociclete, dotate cu motoare răcite cu aer sau cu apă. Drumul în motorsport a început încă din 1901, iar în martie 1904, modelul Laurin & Klement CCCC a fost una dintre primele motociclete cu patru cilindri din lume. Vârful în domeniul motocicletelor a fost atins prin victoria de la Dourdan din 1905, după care producția de motociclete a fost redusă treptat pentru a face loc dezvoltării automobilelor, un sector considerat mai promițător. Compania a cunoscut numeroase succese, atât în competiții, cât și în vânzările către clienți din întreaga Europă și chiar de peste ocean. După fuziunea cu grupul industrial din Plzeň, în 1925, a fost adoptat numele de marcă Škoda. Din 1991, Škoda Auto face parte din Grupul Volkswagen, devenind dintr-un lider regional un producător auto de succes la nivel mondial. Anul trecut, compania a produs peste 925.000 de vehicule pentru clienți din aproape 100 de piețe.


Expoziție: 130 de ani de la înființarea producătorului auto din Mladá Boleslav
Anul acesta, Škoda marchează 130 de ani de la fondare. O expoziție amplă care evidențiază momentele-cheie și informații captivante va putea fi vizitată la Muzeul Škoda din Mladá Boleslav până pe 11 ianuarie 2026. Vizitatorii sunt bineveniți zilnic între orele 09:00 și 17:00. Mai multe detalii și ultimele noutăți sunt disponibile pe museum.skoda-auto.com, precum și pe paginile oficiale de Facebook și Instagram ale muzeului.